Spelen en trainen

Jeugd (Junioren)

T/m 18 jaar speel je bij de jeugd, maar er zijn uitzonderingen als je heel goed bent. In dat geval kan je eerder naar de senioren. Op zaterdagochtend traint de jeugd in sporthal Cultuurcampus (afwijkingen daargelaten). Kijk voor de actuele trainingen in de agenda. Veel jeugdspelers spelen ook competitie. Vraag naar de mogelijkheden bij de jeugdtrainers!

Senioren

Als senior kun je het hele seizoen door lekker badmintonnen op de aanwezige vrijspeelmomenten. Bij senioren maken we onderscheid in drie categorieën:

1. senioren

senioren zijn spelers ouder dan 18 jaar of jeugdleden die zo goed zijn dat ze bij de senioren meespelen.

Senioren doen mee aan de training en spelen een reguliere competitie.

2. recreanten

Recreanten zijn leden van 18 jaar en ouder die het lekker vinden om een shuttle te slaan.

Recreanten kunnen meedoen aan een recreantencompetitie.

Als er voldoende animo is wordt er voor de recreanten een training georganiseerd. In deze trainingen leer je de beginselen van badminton. Zoals hoe je een racket vast moet houden, hoe moet je staan, serveren enz. Het is een leuke training om het badmintonnen onder de knie te krijgen En zo leer je ook gelijk andere mensen op bij club kennen.

3. woensdagmiddaggroep
    De woensdagmiddaggroep bestaat uit ouderen die het prettg vinden om op woensdagmiddag een shuttle te slaan. Naast het sportieve aspect is gezelligheid heel belangrijk.

Competities

Je kunt het badmintonnen natuurlijk recreatief blijven spelen, maar badminton kan ook in competitievorm. Er is een voorjaars- en wintercompetitie. Om ervaring op te doen wordt er meestal eerst deelgenomen aan de voorjaarscompetitie en daarna pas aan de wintercompetitie. Degene die niet in een vast team geplaatst kunnen worden, kunnen op de reservelijst worden geplaatst.

De voorjaarscompetitie wordt gespeeld in de periode februari – april.

De najaarscompetitie wordt gespeeld in de periode september – januari.

De wintercompetitie wordt gespeeld in de periode september – januari. Deze competitie duurt iets langer dan de voorjaarscompetitie en ook ligt het niveau hier iets hoger.

Elk team heeft een teamcaptain. De captain moet ervoor zorgen dat het team zonder strubbelingen door de competitie heen komt. De captain zorgt bijvoorbeeld voor:

• Vervanging als een teamlid niet kan spelen.
  • Voldoende shuttles.
  • Invullen van het wedstrijdformulier.
  • Dat er iemand telt bij de thuiswedstrijden.
  • Vervoer bij uitwedstrijden.
  • Dat iedereen op tijd is bij uit- en thuiswedstrijden.
  • Het ontvangen van de tegenstanders tijdens thuiswedstrijden